Vrolijk gezond - in de keuken met Hilde Demurie

U bent hier

Home > Nieuws > Vrolijk gezond - in de keuken met Hilde Demurie

"Je bent niet enkel wat je eet, maar ook wat je lichaam verteert, opneemt en elimineert”, zegt Hilde Demurie. Zij is voedingsdeskundige en auteur van bestsellers als '100 x groente', 'Vrolijk gezond!'. Als oplossing voor talrijke lichamelijke of geestelijke klachten suggereert ze vaak een ander voedings- en leefpatroon. 

Voeding geneest lichaam en geest. Wat bedoel je hiermee? 

Als we te veel bewerkte voeding eten en drinken, alles door elkaar eten en drinken, eten als we geen honger hebben, te weinig kauwen, dan krijgen we allerlei gezondheidsproblemen en slechte gemoedstoestanden. Bij een slechte spijsvertering zijn we moe na de maaltijd, krijgen we een opgeblazen gevoel, ruikende adem, ruikende winden, drang naar zoet, nooit een verzadigd gevoel. We worden snel prikkelbaar, krijgen negatieve gedachten en maag- en darmproblemen. En dan beginnen de kwalen op te duiken, zowel lichamelijk als geestelijk. Voeding is niet alleen iets fysiek - wat je in je mond steekt - maar werkt ook mentaal: ben je positief of negatief ingesteld? 

Gezondheid is dus een samenspel van je lichaam de juiste voeding geven én met een positieve instelling door het leven gaan. Wat is voor jou gezonde voeding? 

Gezonde voeding is alles wat de natuur ons biedt: groenten, fruit, noten, zaden, pitjes, bronwater, kruiden, vlees, gevogelte, vis, bonen, oergranen zoals spelt, kamut en amaranth, rijst, vetten zoals karneboter, ghee en olijfolie. Voeding die niet bewerkt is, zonder additieven. Met deze voedingsmiddelen kan je overheerlijke gerechten maken die licht verteerbaar zijn en die je energie geven. 

Voedingsgewoonten zijn vaak hardnekkig. Hoe kan je mensen overtuigen van een gezonder eetpatroon?

Ik hoef de mensen niet te overtuigen. Eenmaal je in grote lijnen de drie gezondheidspijlers toepast voel je je veel beter in je vel: tachtig procent groenten eten en twintig procent andere voedingsmiddelen, zo puur mogelijk. Eet koolhydraten niet samen met eiwitten in dezelfde maaltijd. Kies daarbij het juiste voedsel volgens je bloedgroep. En vast eens af en toe. 
Zo word je helder van geest, krijg je een ideaal gewicht. En vooral: het is lekker, je hoeft niet naar calorieën te kijken, je hebt minder werk om te kokkerellen, minder afwas, het is minder duur, je creëert minder afval… kortom: het is alleen maar positief.

Naar aanleiding van de actie ’40 dagen zonder vlees’ deed je onlangs een oproep om, in plaats van minder vlees, minder voedsel te eten dat vol zit met bewaarmiddelen, additieven, kleurstoffen… waarom? 

Veel mensen hebben vlees nodig om goed te kunnen functioneren, vooral de mensen met bloedgroep O. Bijna de helft van de mensen hebben bloedgroep O. Als zij te weinig puur vlees - geen charcuterie, geen gepaneerd, niet met kleurstoffen gemarineerd - eten, dan ontstaan er snel depressies en gezondheidsproblemen. Zij hebben een viertal keer per week honderd gram rood vlees nodig. Onze lichaamscellen hebben zowel dierlijke, verzadigde vetten zoals karneboter, geklaarde boter als plantaardige, onverzadigde vetten zoals olijfolie, lijnzaadolie, walnotenolie, of sesamolie nodig om goed te kunnen functioneren. Maar het is beter om geen margarine of andere vetten in kuipjes gebruiken. 

De manier waarop vlees, gevogelte of vis nu wordt opgefokt is zeker niet goed te keuren. Het werkt milieubelastend en werkt ook nadelig voor onze gezondheid. Als je eens in eender welke voedingswinkel rondloopt, kijk dan eens naar al die rijen doosjes, blikjes,… kijk dan eens op de verpakking en lees eens welke ingrediënten er in zitten, meestal kan je ze niet meer uitspreken. Welke chemische stoffen krijgen we allemaal niet binnen, nu al vanaf de baybvoeding? 

Vandaar dat ik ook een oproep wil doen om voor pure voeding te kiezen zodat de industrie stopt met al die troep in onze voeding te steken. Momenteel wordt enkel vlees in een verkeerd daglicht gesteld, maar in principe is onze hele voedingsketen verantwoordelijk en vooral het ministerie van volksgezondheid, dat het gewoon toelaat omwille van zoveel commerciële redenen en andere belangen die niets met onze gezondheid te maken hebben. Als die producten niet meer te verkrijgen zijn moeten de mensen ook niet weerstaan aan al die verleidingen. Je kan lekkere dingen maken zonder al die extra toevoegingen. 

Één van je boeken heeft als titel ‘vrolijk gezond!’. Zijn vrolijk en gezond geen contradictie? 

De meeste mensen denken dat gezond eten een saaie maaltijd betekent, een maaltijd waar je slecht gezind van wordt. Ze denken dan vaak aan ‘droge’ slaatjes met weinig smaak. Zo worden ze vaak ook gemaakt. Daarom leer ik in een kooksessie dat gezond eten en leven smaakvol is en je vrolijk en gelukkig maakt. Een gezonde maaltijd hoeft niet altijd een slaatje zijn, integendeel. Je kan van ’s morgens tot ’s avonds lekkere en vooral eenvoudige maaltijden maken. 

Je laatste boek gaat over de juiste voeding voor elke bloedgroep. De link tussen beide wordt soms betwist. Wat overtuigt jou? 

Het is gekend onder het ‘bloedgroependieet’. Dit betekent dat voor de ene bloedgroep bepaalde voeding een positief effect heeft en voor de andere niet, dat het dus kwalen kan veroorzaken. Daar bestaan volledige voedingslijsten van. Maar als je enkel rekening houdt met het ‘bloedgroependieet’ en de twee andere gezondheidspijlers niet, dan werkt dat ‘bloedgroependieet’ niet echt. Het is een samenspel.

www.leefgezonder.be

Interview: Maarten Vanhee 

Praktisch:  

'Een energieke en gezonde dag':

'Minimale inspanning, maximale smaak'