“Er is een toekomst voor kwaliteitsmedia”

U bent hier

Home > Nieuws > “Er is een toekomst voor kwaliteitsmedia”

Mediacafé bespreekt tendensen in de media. Interview met Dirk Vandenberghe, gastheer mediacafés

Vormingplus organiseert in 2016 ieder kwartaal een mediacafé. Daarin wordt telkens één aspect van de media uitgediept: omdat media alomtegenwoordig zijn, iedereen er een mening over heeft, maar niet iedereen even goed weet hoe de media precies werken, en wat de onderlinge verschillen zijn. Kortrijkzaan Dirk Vandenberghe, journalist met een verleden bij media als De Tijd, NRC Handelsblad, Knack en Het Nieuwsblad en oud-bestuurslid van de Vereniging van Onderzoeksjournalisten, is de gastheer voor dit nieuwe initiatief. Hij stelt ook het programma samen. 

 

Dirk, wat zijn de evoluties die de media de jongste jaren hebben bepaald?

De belangrijkste evolutie is ongetwijfeld de opkomst van de digitale media, en het snel groeiend aanbod van gratis nieuws, zowel online als in print. Daardoor staan de inkomsten van traditionele mediabedrijven fel onder druk. Ze verliezen niet alleen lezers, maar daardoor ook adverteerders, een dubbel verlies dus. Daardoor staat goede journalistiek onder druk, want dat is een arbeidsintensieve en dus dure aangelegenheid.

 

Kan je zeggen dat kwaliteitsmedia ten dode opgeschreven zijn of is dit een voorbijgestreefde boodschap?

Ik denk dat er net voor kwaliteitsjournalistiek een grote toekomst is weggelegd. Alleen zal die in andere vormen het publiek bereiken. Je merkt nu al dat mensen bereid zijn om te betalen als je iets extra biedt, iets anders dan de vele feitjes en meningen die op Facebook of Twitter passeren. Kijk naar een site als De Correspondent, die op een andere manier naar het nieuws kijkt en in Nederland een groot succes is. Maar ook traditionele media kunnen vernieuwend zijn. NRC brengt het dagelijkse NRCQ, Der Spiegel maakt winst met haar website, en bij ons doet een krant als De Tijd het ook goed op digitaal gebied. Ook populaire media zie je nu differentiëren, zoals Het Laatste Nieuws dat een betalende sportsite lanceert. Maar populaire media staan door de crisis meer onder druk dan de media die zich weten te onderscheiden.

 

Hoe zorgt het digitale voor een nieuwe mediabeleving? Brengt het digitale iets bij?

Digitaal heeft tal van voordelen, zowel voor de journalist als de lezer. Je kan beeld en woord en geluid mengen, je kan het raadplegen waar je wil, in verschillende vormen. Digitaal brengt zeker veel bij, en alleen de media die het digitale het beste gebruiken zullen overleven. Ik ben ervan overtuigd dat de digitale media in de niet zo verre toekomst de standaard zullen zijn. Dat betekent niet dat papier zal verdwijnen, maar het wordt een soort luxeproduct. Dat is nu al de manier waarop een wereldvermaard blad als The Economist werkt: redacteuren leveren hun stukken aan in digitale vorm, wanneer het klaar is, dus zonder wekelijkse deadline. Dat verhaal wordt verrijkt met extra beeld, extra graphics, extra geluid. Op donderdag maken enkele redacteuren daar ook nog een papieren versie van. Dat klinkt wat oneerbiedig, maar is wel de praktijk. En wat mij betreft absoluut de toekomst. 

 

Worden media vandaag oppervlakkiger geraadpleegd of capteren de mensen gewoon veel meer dan vroeger?

Beide, denk ik. Langs de ene kant wordt de nieuwsconsument bestookt met aanbod, via zijn mail, op Facebook en Twitter, 24 uur per dag. Er is dus gewoon veel meer aanbod, en media spelen ook in op die oppervlakkigheid. Voor een site gaat het om de clicks, niet om hoe lang een lezer blijft hangen, al is dat meegenomen. Er wordt dus meer gecapteerd, én oppervlakkiger. Al stel ik tot mijn tevredenheid vast dat ook online media steeds meer investeren in goede verhalen. Denk maar aan de zogenaamde longreads van Nederlandse media.

 

Heeft regionale en lokale journalistiek nog een toekomst?

De meest prangende vraag lijkt me eerder: willen traditionele media nog investeren in lokale en regionale journalistiek? Ik denk dat er zeker een plaats is voor goede regiojournalistiek, maar het wordt moeilijker, omdat net op de regiojournalistiek wordt beknibbeld. De journalist die een leefbaar betaalmodel kan vinden voor een regiosite met ongeveer duizend volgers, die heeft volgens mij een streep voor op al de rest.

 

Interview: Bart Noels

 

PRAKTISCH 

Op dinsdag 16 februari is Jago Kosolosky in ons mediacafé te gast. Jago is webredacteur bij MO* en experimenteert daar volop met nieuwe online media. Hij maakt ons wegwijs in de wereld van de vernieuwende digitale journalistiek. Hij heeft een achtergrond als websitebouwer, maar verdiende ondertussen zijn sporen als journalist. Hij is ook bestuurslid van de Vlaams-Nederlandse VVOJ, de Vereniging van Onderzoeksjournalisten (meer info en inschrijven)

Op dinsdag 26 april verdiepen we ons in de datajournalistiek met Ides Debruyne, directeur van Journalism Fund en Jonathan Quartier van stad Kortrijk. Samen tonen ze ons wat journalistiek kan aanvangen met open data. Ides stond aan de wieg van het Fonds Pascal Decroos voor Bijzondere Journalistiek en is specialist in internationale researchjournalistiek. Jonathan is specialist wat betreft open data. 

Later op het jaar volgen er avonden rond beeldmanipulatie (13 september) en actie voeren in en met de media (22 november). Meer info over deze toekomstige mediacafé’s krijg je in onze volgende tijdschriften.