Fragmenten uit de Afrikaanse filosofie

U bent hier

Home > Fragmenten uit de Afrikaanse filosofie

Wanneer

wo, 23/01/2019 - 19:30 - 21:30
wo, 30/01/2019 - 19:30 - 21:30
wo, 06/02/2019 - 19:30 - 21:30
Voeg toe aan kalender2019-01-23 19:30:002019-01-23 21:30:00GMT+01:00Fragmenten uit de Afrikaanse filosofieWandelweg 11 8500 Kortrijk2019-01-30 19:30:002019-01-30 21:30:00GMT+01:00Fragmenten uit de Afrikaanse filosofieWandelweg 11 8500 Kortrijk2019-02-06 19:30:002019-02-06 21:30:00GMT+01:00Fragmenten uit de Afrikaanse filosofieWandelweg 11 8500 Kortrijk

Waar

Vormingplus Midden- en Zuid-West-Vlaanderen
Wandelweg 11
8500 Kortrijk

Prijzen

Standaardtarief - 35.00
Sociaal tarief - 17.50
Studententarief - 17.50

Code: 198284

In 1945 verscheen 'De Bantoe-filosofie' van de Vlaamse Franciscaan Placide Tempels. In De Bantoe-filosofie wilde Tempels een coherente interpretatie leveren van de levens-filosofie van de etnische groepen in Katanga die hij als missionaris zo goed kende. Zijn stelling was dat het concept van vitaliteit of levenskracht aan de basis ligt van de zijnsleer van de Bantoe-stammen. Dit boekje mag als een mijlpaal worden beschouwd.

 

We schetsen eerst de situatie van vóór het verschijnen van dit werk. We lichten ook de belangrijkste ideeën ervan toe en de reacties erop?

 

Ten slotte staan we stil bij de veelzijdige inhoud van wat 'Afrikaanse Filosofie' wordt genoemd en de verschillende wegen waarin dit kan uitgaan. Is er wel een collectieve Afrikaanse filosofie aan te duiden?

Over de begeleiding:

Herman Lodewyckx is gastdocent Afrikaanse Filosofie aan de Faculteit voor Vergelijkende Godsdienstwetenschappen en Humanisme, Antwerpen (in partnership met Vrije Universiteit Brussel). Hij was professor filosofie in Congo. Hij doceerde over 'Afrikaanse Filosofie' in Nederland, Vlaanderen en Mozambique. Hij was docent 'Ethiek' en 'Religie, zingevingen levensbeschouwing' aan KHBO.

Trefwoorden: Afrika, Kolonialisme
Er zijn nog plaatsen beschikbaar

Schrijf je in!

You must have Javascript enabled to use this form.